Dag 1: Presentera mig själv

Ja, jag heter Maria och är 23 år gammal. Känns ibland som man har levt i 100 år och ibland som man inte är äldre än 15.

Jag är halvt från Slovenien och halvt från Chile. Men har växt upp ungefär 90% som chilenare så när nån frågar var jag är ifrån säger jag bara Chile.
Är född på BB i Helsingborg en jättekall dag den 29 januari 1987.

Har bott i Landskrona hela mitt liv utom mellan januari 2008 - augusti 2009 då jag bodde i Uppsala och pluggade.
Jag trivdes dock inte där och har ärligt talat aldrig mått så dåligt som när jag va där så jag tog mitt pick och pack och flyttade ner hit igen.
Jag kan med största sannolikhet säga att jag aldrig kommer att lämna Landskrona igen.

Min skoltid började på Seminarieskolan. Jag var ett år yngre än alla dom andra i min klass, eftersom jag kunde läsa och skriva när jag var 5 år så jag behövde inte gå i förskolan utan kunde börja ettan direkt.
Kommer inte ihåg så mycket från i början men har lite minne av att jag tyckte det kändes konstigt att va med så mycket människor på det sättet. Jag hade aldrig ens gått på dagis pga platsbrist så jag gick hos dagmamma istället med typ 5 andra barn.
Plus att jag kunde inte alla sångerna dom andra i klassen sjöng som dom hade lärt sig på dagis och förskola.
Dessutom bodde jag rätt långt bort från dom flesta andra iom att jag bodde i Koppargården.
Men allt gick bra.

Och i högstadiet på GA kom ju alla konstiga känslor, tankar osv. Ätstörningar och bantande hit och dit, smink, hår, utseende etc. Men hade det nog inte jobbigare än nån annan.

Till gymnasiet valde jag Samhälle så kom in som reserv på Gullstrand. Var första reserv av alla så det var rätt självklart att jag skulle komma in. Men det blev ändå mycket tårar och telefonsamtal till Gullstrand den sommaren.

På Gullstrand satt mitt dåliga självförtroende från högstadiet kvar men det blev bara bättre. Var ju trots allt bara 15 år och fortfarande ett år yngre än alla andra.

På jullovet åkte jag till Chile och va borta 6 veckor. Missade ju en massa i skolan och lärarna ville inte låta göra mig proven jag skulle missa innan jag åkte. Förstår fortfarande inte varför.
Så missade allt det så lärarna sa till mig när jag kom tillbaka att antingen får jag jobba upp allt i 2an eller hoppa av.
Så jag bestämde mig för att hoppa av och gå Omvårdnad på Selmagymnasiet istället.
Iom att jag skulle hoppa av skolkade jag mesta tiden av andra terminen där och satt hellre i biblioteket vid datorn eller satt ute och pratade med folk. Gick ut med 4 IG och 4 G men brydde mig inte för skulle ändå byta.

Denna gången skulle jag dessutom gå med 87or som jag så det kändes skönt på nåt sätt. Tyckte nog att det var rätt skönt att nu blir man 18 på samma gång istället för att andra ska gå till ställen med 18-årsgräns medans jag inte kunde.

Redan första dan på Selma fick jag underbara kompisar och helt plötligt var jag jättepopulär och kunde få vilken kille jag ville. Men jag såg väääldigt bra ut då som 16-åring. Allt var bara fest och ha roligt.
Mobilen ringde hela tiden och där va alltid folk omkring en.
Visst hände det en hel den jobbiga saker och det var mycket tårar också men det är det som hör till är man lever tonårsliv.

Det jobbigaste som hände var förmodligen när jag fick missfall. Det höll på att knäcka mig helt men mina kompisar va helt fantastiska.
Tänker ju fortfarande på det ibland att jag kunde haft ett barn som var 6 år nu men det var inte meningen. Visste ju inte att jag va gravid förrän det hände.

I trean, speciellt sista terminen började jag och mina kompisar glida ifrån varandra. Det hade varit mycket drama och vi märkte att vi inte hade så mycket gemensamt mer och ville olika saker. Vi blev absout inte ovänner men vi träffades mindre och va med andra människor.
Jag började träffa folk i Malmö och dom tyckte typ att det va roligt att va hemma. Men jag kände att jag ville va ute och umgås med folk.

Sen efter studenten 2006 va sista gången det va fest som förr och vi asgarvade tillsammans och man kände den mysiga känslan från förr.

Efter det jobbade jag en hel del. Det var svårt faktiskt att acceptera att man inte kommer gå i skolan igen och att man helt plötsligt hade puttats ut i vuxenvärlden. Men det gick ändå.

La festandet på hyllan efter studenten och såg inget nöje med det mer. Visst festade jag nångång men inte på samma sätt som innan.
Det blir stor skillnad när man fyller typ 20. Då måste man inte ringa spritbilen och sitta på skolans bänkar utanför på kvällen och dricka och springa där fram och tillbaka.

I januari 2008 flyttade jag som sagt till Uppsala och trivdes inte alls. Det enda folk va intresserade av var att festa heeela tiden. Och det spelade liksom ingen roll om det var fredag, tisdag eller torsdag.
Det jag ville göra va typ att gå och fika eller bara va hemma och ta det lugnt.
Hade ju slutat med festande när jag va typ 19 och va inte det minsta intresserad av det nu.
Så ja, efter många om och men flyttade jag tillbaka till Landskrona.

Fram till nu har jag sökt jobb. Har fått några stycken men inget långvarigt så får hoppas det kommer snart för behöver verkligen !

Det här året började saker förändras hos mig. Plötsligt kände jag mig tryggare och kände en sorts harmoni och lugn inom mig jag aldrig hade känt innan.
Har hittat mig själv nu och den här friden som så många letar efter och aldrig hittar.
Känns så fruktansvärt skönt att känna sig själv.

Ojoj det blev ju en hel livshistoria. Det fattas ju väääldigt mycket men bara detta är ju mer än nånsin.

Ja det var väl detta.

Kärlek&Respekt


Kommentarer
Postat av: Emma

Bra att du har funnit dig själv! Är glad för din skull!

2010-12-09 @ 21:34:44
URL: http://emmsan88.blogg.se/
Postat av: Sara

heej där!!



jaa riktig gott med lussebullar& cola kl 7 på morgonen haha!! Alla på tåget tittade på mig som om jag vore dum :D men jag njut faktikt utav smaken och all snö som jag typ har "missat"



Kändes bra att komma in på din blogg och börja med denna inlägg, känns som om att jag känner dig riktig bra :O haha kanske borde jag också göra en sån :)



ps har också pluggat omvårdnad :)



ha det bra kram

2010-12-09 @ 23:53:12
URL: http://sarinas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0