Betala sina barn?

Vet ni vad jag inte förstår mig på?

Folk som betalar sina barn för att hjälpa till hemma. Varför i all världen gör man nåt sånt?
Det är en självklarhet att dom ska göra saker hemma. Det är inget hotell dom bor på.

Hur tror dom här föräldrarna ska bli sen när barnen blir äldre och flyttar hemifrån. Ska föräldrarna fortsätta betala dom då också?
Eller barnen kanske tvingar sin partner att betala dom istället, för det är ju det dom är vana vid.

Mina framtida barn kommer inte att få ett enda öre för att dom hälper till hemma. Det är nåt man borde få veta sen dagen man föds att ens föräldrar är inga slavar och tjänare, utan alla gör det man ska.

Jag har aldrig fått pengar för nåt jag har gjort i städväg. Inte en gång när jag va liten skulle jag komma på tanken att kräva pengar för det. Det har alltid varit min plikt att städa mitt rum och hjälpa till på andra sätt.
Men sen har jag ju alltid vetat värdet av pengar och att man inte kan få allt man vill ha. Och accepterat det. Till skillnad från många andra.
Aldrig att jag har lagt mig på golvet i affären och skrikit och skämt ut nån så.
När jag frågade om jag kunde få nåt och fick nej, så sa jag 'okej' och la tillbaka det.

Hade jag fortfarande gjort så om jag hade trott att man fick vad som helst om man gjorde nåt som borde va en självklarhet? Förmodligen inte.

Keep in mind att jag har inte sagt att barnen ska städa ihjäl sig och föräldrarna ska bara sitta. Så ni behöver inte lägga kommentarer om det och dra saker till sin spets.

Ge barnen kärlek och beröm istället och inte pengar när dom har gjort nåt bra!

Kärlek&Respekt


Kommentarer
Postat av: Jonna

Man ska inte få pengar för allt man gör, självklart inte. Men de är skillnad om man kanske blir erbjuden att tjäna lite extra pengar om man hjälper till med en speciell grej?

2011-02-18 @ 19:35:49
Postat av: Maria Ester <3

Jonna sv: Nej det tycker jag inte. Säger föräldern att man ska hjälpa till med nåt så gör man det!

2011-02-18 @ 21:18:15
URL: http://marialatina.blogg.se/
Postat av: Emil

Jag får pengar för att vakta mina småsyskon :D

2011-02-18 @ 22:35:21
URL: http://coolboyptolv.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Jag vill inte vara tyken elr något, men det finns något som kallas månads peng, jag får det eftersom min mamma är nästan ny opererad och har fött barn, jag hjälper till med nästan allt hemma från att damma till att laga mat.. Så självklart får jag pengar för det, men jag vill egentligen inte ha pengarna, men jag tar emot dom ändå, För att min mamma vill det, Jag hoppar över vänner och ibland ridningen som jag verkligen älskar bara för att jag hjälper till hemma, och såklart får jag pengar för det, men det är inte det jag vill ha, Jag blir bara glad när jag ser min mamma bli friskare!

Tack o adjö från mig :)

2011-02-18 @ 22:35:41
URL: http://ssandrasverds.blogg.se/
Postat av: vikkipedia

Många gör ju det för att få veckopeng osv. Det är väl knappast fel med det? För det är väl mer fel med föräldrar som använder barnbidraget till saker till sig själv.

2011-02-18 @ 22:36:38
URL: http://vikkipedia.se/
Postat av: Isabell

Jag tycker att man borde tjäna en liten peng om man ex skottar väldigt mycket och länge , men jag håller med om att man inte ska tigga pengar om man typ bara dammsuger eller fixar med disken.. :)

2011-02-18 @ 22:37:34
Postat av: Julia

Det är knappast så att det tränger in så djupt att deras partner kommer behöva ge de pengar?

2011-02-18 @ 22:43:39
Postat av: Joly

Jag är inte bortskämd eller lat, men jag hjälper inte till hemma såvida ingen ber mig..

2011-02-18 @ 22:44:32
URL: http://jjooly.blogg.se/
Postat av: chrille

bra skrivet. har själv aldrig tjänat nåra ören på att städa eller hjälpa till här hemma. Fick dock heller inte någon "veckopeng" eller "månadspeng". Det har faktiskt hjälpt mig. Jag har inget alls stort behov av pengar just nu och det är jag verkligen glad över.

keep up the good work.

2011-02-18 @ 22:48:35
Postat av: Evah

Jag håller med till en viss del.

Barn ska lära sig att hjälpa till hemma, men någon gång tycker jag det är helt okej att de får pengar. Inte för att torka av bordet, men säg att de kanske städar hela huset en gång så tycker jag att man ska ge belöning. Det kan ju också peppa barnen att hjälpa till mer, men de ska ju absolut inte få pengar för att städa sitt rum och plocka bort sitt eget eller så.



Men någon gång ibland kan det vara skönt att få lite extra cash :)

2011-02-18 @ 22:50:20
URL: http://evaaaah.blogg.se/
Postat av: Anonym

Fast man får ju inte betalt för att städa på ett hotell om man bor där, men you know, whatever.



Fast håller med dig om att man inte ska betala sina barn, jävla bullshit, skaffa pengar på annat sätt kidzzzzzz.

2011-02-18 @ 23:16:01
Postat av: blondicate@bdb

Jag tycker att du ser detta lite fel.

Är det bättre att barnen bara får pengar, bara sådär?

Är det inte då bättre att man lär sig pengars värde genom att 'arbeta' för dem, precis som alla andra som tjänar pengar?



Jag har fått pengar för vissa saker jag har hjälpt till med, såsom hushållsarbete etc.

Däremot har jag aldrig tagit för givet att jag ska få pengar för det, jag har aldrig krävt pengar för att jag ska göra något, och jag har aldrig bet om pengar iheller.



Så man kanske inte ska generalisera inom detta ämnet och påstå att 'alla' skulle ta skada av det?

2011-02-18 @ 23:16:15
URL: http://blondicate.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0