Päls vs fuskpäls

Har en sak som jag inte förstår när det kommer till päls vs fuskpäls.

Alla tycker alltid att det är så hemskt med päls för att det är synd om djuren osv och att man ska ha fuskpäls istället.

Min fråga är då: Är det bättre att stackars barn i U-länder ska sitta och jobba 20 timmar om dygnet och blöda om händerna för skitlön eller ingen lön alls bara för folk "vill rädda dom stackars djuren" och använda fuskpäls istället?

Är det för att man inte ser barnens lidande och omänskliga liv, utan bara ser djur som man inte tänker längre utan fortätter leva i sin egen lilla bubbla?

När ni säger att ni använder fuskpäls och aldrig skulle kunna använda äkta för ni tycker synd om djuren så tänk efter vad ni egentligen säger och vad ni egentligen vet om världen.

Känns som det är lite väl skämmigt, obildat och ignorant att komma med ett så dumt påstående och argument som att prata om djurs rättigheter när stackars barn inte ens får ha en barndom.

Det kanske ska tillägas också att jag använder inget av det eftersom jag tycker att det är fult.

Kärlek&Respekt


Kommentarer
Postat av: Elina

men om ingen skulle köpa riktig päls skulle ju inte den industrin finns mer och barnen skulle haft ett annat jobb och då skulle inte de djuren behövt lida så.

2011-02-10 @ 18:50:40
URL: http://www.thelandoffantasy.blogspot.comt
Postat av: mos

Ja oj stackars barn som inte får ha en barndom.

Men djuren dör.

2011-02-10 @ 18:52:25
Postat av: Fia

helt rätt där! och dessutom så behöver man inte ha päls/syntet päls i huve taget ..det är väl bara någon pryl dom satt på huvan för att smycka ut det hela o.o eller något sånt i den stilen. Det finns ju massor med jackor som är jätte fina utan såndär krams på

2011-02-10 @ 18:58:03
Postat av: Yohanna

Grejen är att de inte dödar djuret eller så innan de ska ta av pälsen, utan de sliter oftast av pälsen när de lever för att pälsen inte ska förlora sin ''glans''. Så jo, det är synd om djuret eftersom de måste lida genom hela skiten.

Det är synd om barnen också som får slav arbeta med sånt här, men vi människor är inte viktigare än djuret, vare sig man är vuxen eller barn. Vi är lika viktiga.

Och, alla fuskpälsar är ju inte gjorda utav barn i U-land, det görs ju även i fabriker.

Fast sen fattar jag inte varför man ska ha päls överhuvudtaget, det är som om djuret skulle gå runt med människohud.

2011-02-10 @ 19:01:43
URL: http://littlequeenie.bloggspace.se/
Postat av: jadu

kolla på kinesisk pälsindustri så undrar du uppfattning

2011-02-10 @ 20:04:28
Postat av: Malin

I sådana fall ska du inte använda några kläder alls som kommer från dessa länder. Fuskpäls eller inte.

2011-02-10 @ 20:09:19
Postat av: Anonym

Varför ser anses människor vara så mycket mer värda? Köp ingen päls alls så är problemet löst.

2011-02-10 @ 20:13:40
URL: http://vicegud.tumblr.com
Postat av: sara

Ge fan i att använda päls överhuvudtaget bara.

Endå så jävla fult D:

2011-02-10 @ 20:17:01
URL: http://vapensyster.blogg.se/
Postat av: Anonym

jag tycker att människor och djur har precis lika värden. Och om jag spenderar pengar för att rädda djur kommer jag spendera pengar på att rädda barn någon annan gång?men du skulle vill inte va så jävla glad om du såg mig bära någon du känners hud som kappa?

2011-02-10 @ 20:21:03
Postat av: Petra

Jag tycker det är fel med äkta päls. Jag kan säga och stå för de faktum att jag tycker bättre om djuret än människan. Anser inte att de är rätt med barnarbete, men heller inte med djurplågeri. Synd om djuren. Människan är idiotisk.

2011-02-10 @ 20:22:15
Postat av: ylva

...dessutom står pälsindustrin (både den "äkta" och den "oäkta") för 18% av den globala uppvärmningen, enligt Djurens Rätt i Sverige.

2011-02-10 @ 20:22:16
URL: http://pureawesomness.blogspot.com
Postat av: Hedda <3

Jag tror att det beror helt på vilken fuskpäls man köper.

2011-02-10 @ 20:22:25
URL: http://heddasofiah.blogg.se/
Postat av: karro

Även om jag tycker det är snyggt med en varm go minkpäls t.e.x så är det äckligt att man behandlar djuren som man gör när det tillverkas.

2011-02-11 @ 00:53:32
Postat av: Anonym

Man kan ju alltid se till att köpa sina kläder från seriösa företag där kläderna är närproducerade. Och ja, äkta päls kläder är fel att bära.

2011-02-11 @ 00:54:12
Postat av: Albin Loán

Hm, har aldrig diggat päls oavsett om det är äkta eller inte. Jag tycker det finns finare kläder. :)



Krams

Albin Loán

-----

P.S. Hoppas du diggar min musik D.S.

Albin Loán @ Spotify eller på Youtube

2011-02-11 @ 11:31:48
URL: http://www.finest.se/albinloan
Postat av: Ebba

Jag tycker att äkta päls är fel. Man dödar ett djur, ofta väldigt plågsamt, för deras päls och kastar bort resten bara för att man vill ha en "fin" jacka till exempel, som oftast är jävligt ful ... Självklart är det hemskt med barnarbete också, så fuskpäls är ju också fel på sitt sätt, ganska fult det med. Men små barn i andra länder sitter ju och gör andra kläder vi har på oss, leksaker och annat onödigt skit som folk köper. Vi tar in mycket saker från andra länder, och då skulle man ju nästan kunna klaga på allt vi använder. Man kan ju dra det ganska långt. Svårt det där. Men det gör mig ganska förbannad när folk går och köper fula jävla mössor med en liten pälsboll på huvudet som de har tagit från någon stackars kaninjävel. Det är en liten boll på en mössa, hur viktigt kan det vara liksom?

2011-02-13 @ 01:31:43
URL: http://kolmonoxid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0