Vem bestämmer egentligen idealet?

Har tänkt på en sak när det gäller kroppsideal.

Man hör alltid folk som säger att man ska va så smal och att det enda sättet att passa in är att se ut som en fotomodell.
Men vem är det egentligen som säger allt detta om att man ska va smal, snygg osv? Vad jag har hört så är det bara folk som är emot det idealet som säger så.
Dom enda jag har hört säga att det är så idealet är, är dom som klagar på det.

Sen att det finns kläder i affärer som är små beror på att det finns människor som är så små. Men det finns ju inte bara en storlek, utan en massa olika.

Personligen tycker jag att tjejer ska se ut som tjejer och inte som 12-åriga pojkar. Men det är bara min åsikt, sen kan alla göra som dom vill. Skulle aldrig säga till nån att dom borde se ut på ett annat sätt.
Tycker det är rätt fantastiskt att man kan se så olika ut.

Sen undrar jag en sak till. Varför är det bara en massa prat om vilken press tjejer har på sig att se ut på ett visst sätt men aldrig om killar?
Ska inte börja med min antifeministpropaganda men som vanligt ska det bara va synd om tjejer men killarna kan man bara skita i.

Som tex när folk säger att killar bara vill ha en tjej som är smal som en sticka, stora bröst osv.
För det första så har jag aldrig hört en kille säga så.
Och för det andra så skulle det inte va nåt fel med att tycka att det är fint. Alla har olika smak.
Annars om ingen hade tyckt att det var snyggt, betyder det då att tjejer som ser ut så ska leva ensamma hela livet?

Alla har nåt dom tycker om i utseendeväg på en kille/tjej. Men träffar man nån man tycker om som inte har det så lämnar man ju inte den personen.
Men i dagens samhälle så får man ju inte säga att man att man tycker om nåt i en persons utseende för då "är man ytlig och går bara på utsidan". Synd att folk inte fattar att det ena inte behöver utesluta det andra.

Min stora fråga är: Vem bestämmer egentligen idealet?

Kärlek&Respekt


Kommentarer
Postat av: PiaLotta

Så himla sant! Och ja, killar lider säkert lika mycket av samhällets o medias sjuka ideal... Är man för tjock, smal långe lelr kort så passar man inte i det smala mittelfacket! Kolla bara Tv-serier! Hur ser nördar och "mindre begåvade människor ut!? Jo tjocka eller smala och gärna med glasögon! Sinnes!

2011-01-21 @ 16:16:26
Postat av: nathalie

det skulle jag gärna vilja veta också. skulle vilja träffa den personen /personerna och se hur dom ser ut..



förmodligen nån vidrig människa som anna anka ,,

2011-01-21 @ 21:18:47
URL: http://giftigmamma.blogg.se/
Postat av: Evah

Fina bilder du har! :)

2011-01-21 @ 23:24:17
URL: http://evaaaah.blogg.se/
Postat av: Veronica

bra skrivet! det är media som får alla att tro att alla ÄR smala och snygga, men alla bilder på supermodeller är ju redigerade :P om man kollar på tex "top model" så ser man ju att modellerna där inte alls är så snygga i verkligheten men jättesnygga på bild:p

2011-01-21 @ 23:26:47
Postat av: Coolstorybro.

Asså.

Vi killar är inte speciellt påverkade av detta, det är väl mest om man ska ut och bada på stranden eller så, men det beror ju helt på person till person och hur mycket man låter främlingars åsikter bestämma.

Och ja, jag gillar tjejer som har smal midja och stora bröst, helst blonda också.

I princip alla killar jag känner tycker också om det, men det säger man ju inte till tjejer alltid, man vill ju inte bli stämplad som ytlig osv av trångsynta människor.

Idealet bestäms av media iaf enligt min åsikt.

Grattis, du fick mig att kommentera på en blogg, och det är mycket ovanligt.

2011-01-21 @ 23:39:54
Postat av: CARÅ

Bra skrivet!

2011-01-21 @ 23:48:43
URL: http://bananapoweer.blogg.se/
Postat av: Thess

Bra skrivet! Alla har ju olika ideal och borde inte skämmas för dem. Men ibland måste man bortse från skalet och titta inuti människan. Om man nu skulle älska lite mulliga tjejer med glasögon så kanske hon är en bimbo inuti. Så en smal tjej med stora bröst och blont hår kan ju vara värsta Einstein och vara världens mysigaste.

Från egen erfarenhet är det underbart att lära känna någon utan att veta hur den ser ut. Och gillar man personligheten så spelar det faktiskt ingen roll hur den ser ut. :) Fantastisk känsla ^^

2011-01-21 @ 23:53:18
URL: http://misstress.blogg.se/?tmp=20193324

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0